Vi har forskellige forløb til børn i dagpleje, vuggestue, børnehave eller indskoling, og de kan tilpasses til forskellige alderstrin. Nedenunder kan du se hvilke forløb vi tilbyder, men vi laver også gerne andre forløb efter ønske - kontakt os endelig, så finder vi ud af det.

Luk alle
Åben alle

Aldersgruppe:

Aktiviteten er målrettet indskolingen, men den kan også bruges af de ældste i daginstitutionsbørn

Periode:

Hele året – er særdeles velegnet i de kolde måneder.

Indhold:

Vi sammenligner os med forskellige dyr, og undersøger hvem der er bedst til at hoppe, springe, løfte, vifte, løbe og trække.

Varighed:

1 – 1½ time incl gåtur til skoven.

Medbring:

Udetøj og godt humør.

Formål:

Idræt:

Eleven kan deltage aktivt i basale, alsidige bevægelser i leg.
Natur og teknologi:

Eleven har viden om menneskets sanser.
Eleven har viden om dyr, planter og svampe.
Eleven har viden om organismers opbygning
Matematik:

Færdigheds- og vidensmål inden for ”tal” og ”måling”

Aldersgruppe:
Aktiviteten tilbydes alle aldersklasser, da turen kan varieres efter elevernes alder og niveau.

Periode:
15. april - 1. oktober

Indhold:

Hvilket liv er der ved stranden? Lever der dyr og hvad med planter? Er der liv i vandet og hvad kan vi fange?
Iført waders går vi ud i det lave vand, og ved brug af net og rejehov fanger vi dyr i vandet

Niveau 1.
Vi øver os i at gå med waders

Niveau 2
Vi undersøger farvandet og stranden i vores område. Fangsten kommer over i baljer, hvor vi kigger på alle de forskellige dyr, så vi bliver klogere på vores fund og fangster. Vi lærer om dyrenes og planters tilpasning til det salte miljø og deres levevis

Niveau 3
Vi undersøger farvandet og stranden i vores område. Fangsten kommer over i baljer, hvor vi bestemmer arterne. Vi lærer om dyrenes og planters tilpasning til det salte miljø og deres levevis og forsøger at sætte det hele ind i nogle økologiske sammenhænge, f.eks. mellem fugle og bunddyr.

Medbring:
Skrivegrej, husk at have tøj på efter årstiden det kan blæse en del. Medbring også gerne ekstra tøj, hvis uheldet er ude, og eleverne falder i vandet.

Til forberedelse og efterbearbejdning:

Det er en god idé at kigge lidt på de forskellige dyr inden I kommer til stranden.
www.Naturporten.dk Hjemmeside med leksikonartikler, kryds-og-tværs opgaver, tegneopgaver mm.
http://www.vandtjek.dk/kysten

Formål
Til Livet på det lave vand lærer eleverne blandt andet
Om hvilke dyr der knytter sig til det lave vand
Om hvordan man anvender udstyr, redskaber og hjælpemidler
Om artskendkab
Om hvordan dyrene lever
Om håndtering af vilde, levende dyr
Om tilpasning
Om miljø og økosystemer
Om habitater

Aldersgruppe:

Aktiviteten er målrettet de mindste børn 0-3 år, men kan også bruges til 3-6 årige

Periode:

Hele året

Indhold:

Vi leger med vores små tøjmus. Vi kigger på øjne, ører, ben, snude osv. Vi snakker om, hvad musen mon spiser, og vi leder efter musemad i skovbunden.
Hvor bor musen? Hvem er dens fjender? Kan vi gemme os for uglen og ræven?
Hvis vi er heldige og det er sæson, kan det også være vi har rigtige levende mus at vise frem. 

Varighed:

En times tid plejer at være max

Medbring:

Madpakke, tøj efter vejret.

Formål:

Børnene får gennem dialog, leg og historie et kendskab til dyrelivet i skoven og i særdeleshed til musens levevis.

Aldersgruppe:

Aktiviteten er primært tiltænkt daginstitutioner og indskolingen.

Periode:

Hele året, men hvis der skal fanges snegle i det fri er det bedst fra 1. maj til 30. september.

Indhold:

Mange børn kender sneglen, og de er nemme at finde og fange. Der er mange forskellige og de er sjove at studere. Og så er det sjovt at lege snegl.

Med naturvejlederen

Naturvejlederen kommer på besøg (eller I kommer til Naturcenter Hindsgavl) med kæmpesnegle og sjove aktiviteter. Vi indsamler snegle på legepladsen eller i den omkringliggende natur og undersøger fangsten. Vi leger os frem til viden om bl.a. hvordan sneglen spiser, bevæger sig, ser og hører. Vi laver snegleslim, snegletræk og sneglevæddeløb (sidstnævnte er faktisk en internationalt anderkendt disciplin med VM og det hele)

Uden naturvejlederen

Vi har lavet en række aktivitetskasser med udstyr der passer perfekt til at lege sig frem til viden bl.a. om hvordan sneglen spiser, bevæger sig, ser og hører. Der er mulighed for at lave snegleslim, snegletræk og sneglevæddeløb. Til kasserne kan man låne en bog for de 3-6-årige med fokus på både sproglig udvikling og faglig viden om snegle. Kasserne er til udlån og lånes gennem naturvejlederne.

Medbring:

Tøj på efter årstiden en del af forløbet foregår udendørs.

Til forberedelse og efterbearbejdning:

I kan evt. læse bogen ”Flugten fra sneglefarmen” inden besøget. Bogen kan lånes på Naturcenteret.
Det er også en god ide at kigge lidt på de forskellige snegle inden I kommer til naturcenteret/får besøg af naturvejledren/låner kasserne.

Efter forløbet kan I holde snegle i terrarier og følge med i deres liv og udvikling. Hvis I har lyst til det, kan I få hjælp af naturvejlederen.

Formål:

Eleverne lærer blandt andet

Om hvordan sneglen lever, bevæger sig, spiser, ser og hører
Om hvordan man anvender udstyr, redskaber og hjælpemidler (som f.eks. lup).
Om håndtering af vilde levende dyr
Om samarbejde og fællesskaber